home *** CD-ROM | disk | FTP | other *** search
/ Frozen Fish 1: Amiga / FrozenFish-Apr94.iso / bbs / alib / d5xx / d542 / chemnimate.lha / ChemniMaTe / READ ME < prev    next >
Text File  |  1991-09-19  |  7KB  |  166 lines

  1.  
  2.  
  3. =============================================================================
  4.              CHEMNIMATE 0.8 alpha-release       READ ME
  5. =============================================================================
  6.  
  7.    Klaas  van Gend                Raymond Knaapen
  8.    Hoekerstraat 9b                Veldstraat   26
  9.    5987 AN  EGCHEL                5988 AK  HELDEN
  10.    THE NETHERLANDS                THE NETHERLANDS
  11.  
  12.  
  13. REVISION HISTORY
  14. ----------------
  15. None.
  16.  
  17.  
  18. =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
  19. =-=-=-=-=What-is=ChemniMaTe-?-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
  20. =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
  21.  
  22. ChemniMaTe is a program to animate Chemical reactions with the purpose to
  23. record it on a videorecorder. For example:
  24.  
  25.  C H OH + Cl¯   -->  C Cl H  + OH¯
  26.     ³                      ³  
  27.  
  28. isn't done by just let an OH¯ swim away and adding a Cl¯ ion, but is (far)
  29. more complicated. See example 'Methanol.ani' for a full animation of this 
  30. reaction.
  31.  
  32.  
  33.  
  34. -----------------------------------------------------------------------------
  35. ------------------------Why-was-it-written-?---------------------------------
  36. -----------------------------------------------------------------------------
  37.  
  38. It was written because the chapters of my chemistry book dealing with reaction-
  39. mechanisms didn't explain this enough to make it understandable for the less
  40. capable students of my class, and there aren't any explaining Videotapes on 
  41. this topic. So I decided to write this programme to fill the existing gap. 
  42. My chemistry teacher liked it (At first he didn't believe I wrote it all by 
  43. myself) and uses some animations in his classes now.
  44. This programme is also used to explain what the difference is between:
  45.        H   H            H   H
  46.        C---C        C---C
  47.       /H  /Cl          /H  /Cl
  48.      /   /            /  H/
  49.     C===C            C===C
  50.     H   H            H
  51.  
  52.         ^                ^
  53.        THESE HYDROGEN-ATOMS
  54. These two chemical structures have a different refraction of light, and different 
  55. melting points.
  56. Oh, by the way, there is another (third) one: just number two, but then the
  57. other way around (??? -> left H up, right H below).
  58.  
  59. These optical different structures are very common in biology.
  60.  
  61. By trying to unite the two different structures, you'll see that thei're not
  62. perfectly the same form. That's what ChemniMaTe can visualize.
  63.  
  64.  
  65.  
  66. -----------------------------------------------------------------------------
  67. ------------------How-to-operate-ChemniMaTe----------------------------------
  68. -----------------------------------------------------------------------------
  69.  
  70. ChemniMaTe is always operated from the cli. Just start it by typing:
  71.  
  72.     CMT <file>  
  73.  
  74. will start the script <file>. NB don't enter the <>.
  75. For workbench-users: sorry, no WB support. I've added some Icons using Xicon
  76. to show some examples. I consider WB support just nonsense.
  77. ChemniMaTe uses its own programming language. It was written while looking a 
  78. bit to various other languages, especially C and PASCAL. See 'Language.doc' 
  79. for an extensive explanation of all commands.
  80.  
  81.  
  82.  
  83. -----------------------------------------------------------------------------
  84. ---------COPYRIGHT-DISCLAIMER------------------------------------------------
  85. -----------------------------------------------------------------------------
  86.  
  87. ChemniMaTe is in the public domain, as long as the copy-fee isn't more than $4.
  88. I'd like you to copy the entire, unmodified, directory, including ALL docs,
  89. examples and sources. If you change anything in the examples or the source, 
  90. let me know. If you use it in another PD serie than Fish, please let me know.
  91.  
  92. * * * * * * * * * *
  93. If you like (or not) the programme, whenever you use it or not, PLEASE SEND ME
  94. A NICE POSTCARD, I'd like to see one of the walls in my Room fully invisible 
  95. because of the cards you guys send me.
  96. * * * * * * * * * *
  97.  
  98. When you use ChemniMaTe, I'd like you to send me a disk containing some of the
  99. animations you wrote, but if you don't, I don't care as long as you send me the
  100. postcard (receiving a disk together with a postcard is strange as you first send
  101. a card and then start programming.;->)
  102.  
  103.  
  104. -----------------------------------------------------------------------------
  105. -----------FUTURE-IMPROVEMENTS-&-BUG-REPORT----------------------------------
  106. -----------------------------------------------------------------------------
  107.  
  108. FUTURE IMPROVEMENTS:
  109. · The inclusion of DisplayMode 2 (2-d carthesian coords) and 3 (3-d polar 
  110.   coordinates), some more commands.
  111. · Full rewriting of the display-routines (of course remaining compatible to
  112.   older versions), as I dislike their badly written code. I can't imagine I
  113.   ever wrote code that bad.
  114. · You can tell me whatever you want to be included.
  115.  
  116. BUG REPORT:
  117. · I'm afraid, no NTSC support yet. I don't know exactly what I have to change
  118.   to make CMT NTSC-compatible. I guess it works at the moment, but some bar at
  119.   the bottom of the screen is invisible. This means you'll miss all Footer-texts.
  120.   IF SOMEBODY CAN TELL ME WHAT EXACTLY MUST BE CHANGED TO MAKE CMT FULLY NTSC,
  121.   PLEASE WRITE TO ME.
  122. · ANIM command, doesn't work correctly -> I planned it to set CMT automatically
  123.   into DisplayMode 3, to be RAYMOND/MSDOS compatible.
  124.  
  125. -----------------------------------------------------------------------------
  126. -----------------------THANKS-TO-:-------------------------------------------
  127. -----------------------------------------------------------------------------
  128.  
  129. ...At my previous school (Bouwens van der Boije-College, Panningen):
  130.  
  131. Mr. Nico Vincken,    teacher Chemistry.
  132. Mr. Ben Heil,        assistant Chemistry.
  133. Mr. Cor Driessen,    assistant Physics and Sysop of the schoolcomputer.
  134.  
  135. Raymond Knaapen        for a enormous lot of comments, helpful suggestions
  136. ---------------        and rewriting the programme from scratch in PASCAL on
  137.             a 80286 (MS-NOPS) computer. The problems he encountered
  138.             and the solutions HE thought out for it were of great
  139.             help to me.
  140. Harm van der Heijden    for a few additional remarks.
  141.  
  142. ******************
  143. * Willy Zelen &  *
  144. * Karin Vestjens *    Oh, sorry, it should have been on top of this file,
  145. ******************    as this programme is dedicated to both.
  146.  
  147. ...At my current school (Eindhoven University of Technology):
  148. Raymond Knaapen        Oh, no, not him again!!!
  149.  
  150. ...Anywhere else:
  151. Rutger de Vos &        for sending me three virusses, of which each one set
  152. Rob de Vos        me a week's work back...
  153.  
  154. My Father        For saying "You'll never manage it to get it ready"
  155.             until it worked...
  156.  
  157. Rowwen Hèze &        Favourite local bands. (Rowwen Hèze sounds a bit like
  158. Janse Bagge Bend    The Pogues, Janse Bagge Bend isn't explainable)
  159.  
  160. Vangelis & JM Jarre    Favourite componists.
  161.  
  162.     YOU!        I hope to fill my wall with cards.
  163.  
  164.  
  165. /* end - of - file */
  166.